Trys būdai, kaip poroje išsakyti neigiamas emocijas

Ar jums pažįstama situacija, kai sutuoktiniai dėl menkos problemėlės, pavyzdžiui, kokio nors ne vietoje padėto daikto, be galo susierzina ir pradeda taip smarkiai bartis, kad niekaip negali suprasti, kas gi jiems nutiko vos per kelias akimirkas? Atrodo, taip kvaila kivirčytis dėl menkniekių, tačiau iš tiesų tokių barnių priežastys yra žymiai gilesnės. Tai – viduje per visą bendrą gyvenimą susikaupusios nuoskaudos ir neigiamos emocijos. Būtent jos tarsi prabudęs vulkanas spjaudosi ugnimi, tačiau taip ir neišsilieja iki galo, pasilieka viduje.

Knygos „Mūsų santykių ritualai“ autorius Vytautas Jančiauskas teigia, kad nereikia bijoti išsakyti neigiamas emocijas. Jos yra mūsų gyvenimo dalis. Todėl turime priimti visas savo ir artimiausio žmogaus emocijas, nors tai gali skaudinti. Priėmimas leis jaustis psichologiškai sveikiems, džiugiems, išlaikyti harmoningus santykius su sutuoktiniu. O kaip išsakyti emocijas ir neįskaudinti mylimo žmogaus, nesutrypti jo orumo? Šiame straipsnyje aptarsime tris būdus, kaip tai padaryti.

Pirmas būdas: emocijų paleidimas

„Emocijų paleidimo ritualas reikalingas toms poroms, kurios turi paslapčių, taip pat toms, kurios nori sukurti dar tvirtesnį tarpusavio ryšį, išgyvendamos ir drauge pereidamos sunkumus. Jei pora susidūrė su neištikimybe, bet nusprendė toliau eiti kartu, šis emocijų paleidimo ritualas yra būtinas“, – moko santykių konsultantas V. Jančiauskas. Neištikimybė sužeidžia labai giliai, žmonės ilgai laiko nuoskaudas, o jos daro įtaką žmogaus psichikai. Todėl emocijų paleidimo praktika padeda nusimesti visą emocinę naštą ir po maždaug trijų-šešių mėnesių sugrįžti į įprastą šeimos gyvenimą.

Paklaustas, kaip atlikti šį ritualą, V. Jančiauskas atsako: „Tegul pora skiria valandą ar dvi, kad surašytų visus dalykus, kurie juos erzina (jų partneryje). Visą pyktį, nuoskaudas, nusivylimą, išdavystę. Tegul kiekvienas surašo tai ant popieriaus lapo (būdami atskiruose kambariuose), bet nerodo vienas kitam. Reikėtų šią užduotį atlikti sąžiningai ir nepasilikti jokių nuoskaudų, nes kuo partneriai bus atviresni vienas kitam, tuo ramesnis gyvenimas lauks po šio ritualo. Paskui su tais lapais tegul pora važiuoja į atokią vietą, mišką. Toje vietoje lai vienas iš partnerių garsiai iškeikia kitą, tegul išlieja visas susikaupusias emocijas, išrėkia visą pyktį ir neapykantą. Kai jau nebeturės jėgų rėkti, tegul jis prieina prie savo sutuoktinio (-ės) ar draugo (-ės), apsikabina jį ir nuoširdžiai padėkoja, kad šis viską išklausė, kad ne pabėgo, o buvo kartu. Paskui partneriai apsikeičia vaidmenimis ir lygiai tą patį padaro kitas – išsirėkia visas nuoskaudas, o po to prieina, apkabina ir padėkoja. Labai svarbu po šio ritualo pasakyti, kad vienas kitą myli. Tai nėra taip paprasta, kai jie ką tik iškeikė vienas kitą, tačiau svarbu yra priimti savo sutuoktinį ar draugą su visomis jo pusėmis, klaidomis. Ir mokytis atleisti. Paskui visus užrašus reikia sudeginti.“

Kada reikėtų atlikti šį emocijų paleidimo ritualą ir kokią įtaką jis daro tolimesniems santykiams? V. Jančiauskas pataria tai daryti kartą per metus ir (arba) tada, kai širdyje yra susikaupę labai daug nuoskaudų. Nuoširdžiai atliekamas šis ritualas gali išgelbėti santuoką ir sugrąžinti vidinę ramybę.

Antras būdas: emocijų pokalbis

Emocijų pokalbio technika ypač tinka toms poroms, kurios nori ne tik išsakyti tai, kas nepatinka, bet ir skatinti teigiamus pokyčius, spręsti problemas. Ši praktika leidžia pasakyti savo partneriui visus teigiamus ir neigiamus dalykus, bet nepalieka jam kaltės jausmo.

Emocijų pokalbiui reikėtų skirti dvi ar tris valandas. Prieš pokalbį būdami atskiruose kambariuose surašykite visas neigiamas emocijas, pyktį, nuoskaudas. „Kai rašysime neigiamus jausmus, kuriuos jaučiame, kiekvieno sakinio pabaigoje skliausteliuose parašykime: „tai mano pasirinkimas“. Iš pradžių tai atrodo nenatūralu, bet po valandos rašymo viskas pasikeičia. Suprantame, kad partnerio veiksmų, žodžių ar reakcijų negalime kontroliuoti, bet tai, kaip į juos reaguojame ‒ tai išties yra mūsų pasirinkimas. Tokiu būdu surašyti neigiami dalykai tampa ne tokie skaudūs ir galima apie juos kalbėti kaip apie objektą, o ne kaip apie mūsų skausmo išraišką“, – teigia V. Jančiauskas (knygoje „Mūsų santykių ritualai“).

Pradedant pokalbį labai svarbu žiūrėti vienas kitam į akis ir laikytis už rankų. Susikoncentruokite į partnerio akis, sėdėkite vienodomis pozomis. Tegul pokalbis vyksta „sumuštinio principu“ trimis etapais: pasakykite tai, kas gera, kas nepatinka ir kaip norėtumėte, kad tai pasikeistų, o po to pokalbį baikite teigiamais sakiniais, pagyrimais vienas kitam.

ETAPAI YRA TOKIE:

„Pasakykime visa tai, už ką esame dėkingi savo partneriui, kas mus žavėjo, galbūt ir dabar žavi ir traukia prie jo tarsi magnetas.“ (V. Jančiauskas)
Tada nevartodami žodžių „tu“ pasakykite tai, ką norėtumėte pakeisti, kur galima augti, išsakykite savo nusivylimus. Pavyzdžiui, užuot kaltinę: „Tu vis dar nesutaisei tos spintelės“, sakykime: „Šita spintelė vis dar nesutaisyta, man šiandien tris kartus nukrito durelės, kol padariau pietus, tai mane labai vargina.“ Taip nekaltindami leisite partneriui suprasti jūsų jausmus, viską, ko nedrįsote sakyti, nes bijojote įžeisti.
Pokalbį baikite motyvuojančiais žodžiais. Artimo žmogaus žodžiai labiausiai veikia mūsų jausmus, valią ir emocijas. Todėl pokalbio pabaigoje pasakykite savo mylimam žmogui, kad juo tikite, kad jis viską gali, kad jį labai mylite ir visada mylėsite. Pavyzdžiui: „Aš tikiu, kad tu gali numesti svorio, aš tave labai labai myliu ir žinau, kad turi pakankamai valios ir stiprybės, kad pasiektum šį savo tikslą.“ Toks pokalbis ne tik nesužlugdys partnerio, bet, atvirkščiai, įkvėps jį keistis.
V. Jančiauskas labai rekomenduoja šią praktiką, sakydamas, kad: „Tai ritualas, kuris labai sustiprins jūsų tarpusavio ryšį. Tokie pokalbiai kaip ugnis metalą lydo emocines barikadas ir jungia dvi sielas į vieną.“

Trečias būdas: emocijų pakeitimas

Šis būdas tinka tiek darbiniams, tiek šeimos santykiams. Patariama jį pasitelkti tada, kai suprantate, kad rėkimas, šaukimas neatneš jokios naudos, kad reikia spręsti problemas nesikarščiuojant. Taip pat tada, kai norite neprarasti geros savijautos dėl erzinančių smulkmenų.

Yra keli būdai, kaip galima pakeisti savo emocijas. Vienas iš efektyviausių būdų – sportas. Kai esate supykę, susinervinę, norisi šaukti ant kito žmogaus be aiškios priežasties, o gal ką tik patyrėte nesėkmę… tiesiog aktyviai pasportuokite. Galima bėgioti, greitai vaikščioti, mankštintis sporto klube. Svarbu, kad gilus kvėpavimas pravėdintų galvą, pagerintų kraujo apykaitą ir dėmesys savaime persikeltų nuo emocinės savijautos prie fizinės. Patariama sportuoti intensyviai, bet per daug nenualinti savęs. Sąmoningai stenkitės patirti kuo didesnį malonumą, todėl ir sporto šaką pasirinkite tokią, kuri teiks daugiausiai džiaugsmo: plaukimą, bėgimą, kovos menus, šokius ar kitas sporto šakas. Mokslininkai yra įrodę, kad sportuojant išsiskiria serotoninas, kuris gerina nuotaiką. Fizinė iškrova mažina stresą, ir todėl nuotaika pagerėja be didelių pastangų. Dingsta susierzinimas, žmonės jaučiasi pailsėję ir gerai nusiteikę.

Kitas būdas, kaip pakeisti emocijas, yra malonus, draugiškas, atpalaiduojantis pokalbis geroje kompanijoje. Poilsis, kurio metu pasisemtumėte teigiamų emocijų ir minčių. Nepatariama ilsėtis prie kompiuterio ar su mobiliuoju telefonu.

Po gero sporto ar šaunioje kompanijoje praleisto laiko pamiršite apie dalykus, kurie erzino, ir suprasite, kad nenorite eikvoti savo energijos pykčiui. Galvoje atsiras logiškas sprendimas, kokiais žodžiais kreiptis į žmogų, kuris supykdė. Be to, jausitės geriau, kad neišliejote neigiamos energijos ant mylimo žmogaus ar darbuotojo.

Taigi, atsižvelgdami į situaciją ir savo vidinę būseną, pasirinkite tinkamą metodą, kaip išlieti susikaupusias emocijas. Ir prisiminkite, kad emocijos nėra blogos pačios savaime, visiškai nereikia jų kuo greičiau atsikratyti. Tai – mūsų gyvenimo dalis, priimkime emocijas, jausmus ir mokėkime atleisti sau ir kitiems, kad nesame tobuli.

šaltinis www.balarama.lt

Tau taip pat gali patikti Daugiau iš autoriaus